Персональна сторінка Коваліва Олександера Івановича
Головна Статті Аграрний тиждень Сім раз різали, а раз - мірялиинах - Частина 4
Сім раз різали, а раз - мірялиинах
PDF Друкувати Електронна адреса
Статті - Аграрний тиждень
Написав Oleksander Kovaliv   
Головна стаття
Сім раз різали, а раз - мірялиинах
Частина 1
Частина 2
Частина 3
Частина 4
Всі сторінки

Всеукраїнська ділова газета
“АГРАРНИЙ ТИЖДЕНЬ.UA”
(в чотирьох частинах
впролдовж 11.02.2008 - 23.03.2008)

 

 № 10(054)  17.03.08-23.03.08 

 «Сім раз різали, а раз - міряли» або що робити із земельними  паями.

Частина 4

- А, що, без впорядкування органів державної виконавчої влади та місцевого самоврядування окреслені завдання не виконати ?

- Так ! Без кардинального і комплексного реформування всіх структур управління і контролю в цій сфері не можливо здійснити широкомаштабні комплексні заходи з раціонального й ефективного використання також земель сільськогосподарського призначення та перспективного розвитку сільських територій, гармонійно виправляючи допущені помилки при реформуванні відносин власності в аграрному секторі економіки.

У нас дехто вважає, що земельні відносини можна змінить одним розчерком пера, переіменуваши, скажімо, Держкомзем на відповідне агенство чи навпаки. Від того, зрозуміло, змін не буде. Землею як ресурсом і основним засобом сільськогосподарського виробництва мало б сповна опікуватися Міністерство аграрної політики України. Регулювання земельних відносин, організація використання та здійснення заходів з охорони землі сільськогосподарського призначення також мають бути складовими аграрного сектору.

Варто нагадати, що в травні 1991 року на базі Главку Міністерства сільського господарства і продовольства, тепер Міністерство аграрної політики України було утворено Державний комітет по земельній реформі (проіснував один рік) у складі АПК.

Цілком оправданим було, на той час, виведення ряду повноважень з міністерства. Проте, перейменування утвореного комітету в Державний комітет України по земельних ресурсах, і згодом підпорядкування його Мінприроди, без одночасного повернення міністерству притаманних йому завдань і функцій було помилковим.

А помилки треба виправляти. Хоча й не варто другий раз входити в одну й ту ж воду. Досвід людства свідчить про те, що з цього, як правило нічого не виходить.

Тому нам в Україні необхідно в найкоротший термін, перш за все, утворити а базі існуючих органів та в межах існуючої штатної чисельності такі нові підрозділи:

1. Незалежну державну установу, яку можна назвати Національний земельний банк України. ЇЇ доцільно сформувати на базі Центру державного земельного кадастру і частини Держземінспекції, мережі БТІ, Державного підприємства “Інформюст, Департаменту геодезії, картографії та кадастру і Управління державного контролю природокористування та окремих структурних підрозділів інших органів виконавчої влади. Це має бути центральний орган виконавчої влади з відповідними регіональними й місцевими підрозділами та своїм бюджетом, підконтрольний та підзвітний Кабінету Міністрів України, можливо РНБО, надавши йому повноваження щодо:
  • формуватання спеціального банку даних про землю та її природні ресурси, створюючи геоінформаційні системи;
  • здійснення державної реєстрації земельних ділянок і нерухомого майна пов’язаного з ними та прав власності на них (єдина державна реєстраційна система), а також забезпечення і гарантування від імені держави прав власності;
  • здійснення надходження та опрацювання необхідної інформації, її збереження, конфіденційність та використання в національних інтересах, а також в інтересах фізичних і юридичних осіб;
  • володіння, користування і розпорядження надходженнями, в тому числі від I-ої ренти (вартісним еквівалентом основного національного багатства), як складовим економічним механізмом реалізації нової стратегічної національної політики природоохоронних та економічних відносин;
  • реалізації державної політики з роздержавлення земель та утвердження відносин власності (виправляючи помилки) на користь громадян України;
  • здійснення разом з центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів перших трансакцій та зміну цільового призначення земельних ділянок (паїв) сільськогосподарського призначення незалежно від того хто ними фактично володіє, користується чи розпоряджається тощо.

Пропонований Банк, на відміну від інших банків, повинен мати свій Бюджет (Бюджет Банку та складовий Рентний банк) і виконувати багатоцільові функції та завдання, непритаманні Національному банку України, Державному Бюджету України та комерційним банкам. Особлива увага приділятиметься I-ій ренті, яка є основним виразником національних інтересів і диференціюється з іншими рентами (Пропоную оновлені Ренти), а також повноцінному фінансуванню відповідних програм і заходів, розроблених в розвиток пропонованого на рівні держави і в розрізі адміністративно-територіального устрою України.

Бюджет Банку повинен виконувати роль інноваційного та інвестиційного фондів, здійснювати довгострокове, в тому числі іпотечне, кредитування, забезпечувати економічне стимулювання ефективного використання і охорони землі та її природних ресурсів з точки зору національних інтересів лише для учасників реалізації пропонованої національної політики раціонального природокористування.

2. Дієву Державну інспекцію з охорони природних ресурсів в структурі Мінприроди України, переглянувши зміст та повноваження цього органу.
3. Впорядкувати місцеві підрозділи органів земельних ресурсів, підпорядкувавши їх виконавчим органам сільських, селищних та міських рад народних депутатів без дублювання повноважень вказаних вище, розгорнувши реальне самоврядування.
4. З метою забезпечення реалізації Державної земельної політики щодо земель сільськогосподарського призначення, водного і лісового фондів, гармонійного врегулювання допущених помилок при реформуванні відносин власності в аграрному секторі економіки, проведення комплексного землеустрою та перспективного розвитку сільських територій, екологізації сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони, збереження і підвищення родючості ґрунтів, а також здійснення ринкових земельних відносин перетворити Держземагенство України (Держкемзем) та його підрозділи, включаючи частину Держземінспекції в Державний департамент земельних ресурсів, як урядовий орган, підпорядкувавши його, а також Державне підприємство “Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” і регіональні інститути, Міністерству аграрної політики України.

При цьому необхідно скоординувати діяльність Державного підприємства “Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою” і його регіональних інститутів землеустрою, Державного підприємства «Український інститут сільськогосподарських аерофотогеодезичних вишукувань», Державного технологічного центру охорони родючості ґрунтів і його регіональних підрозділів та інших підприємств, фондів і проектів, як головних наукових і виробничих розробників і виконавців комплексу робіт з проведення земельної реформи, врегулювання земельних відносин та здійснення повноцінних і системних заходів з охорони і підвищення родючості ґрунтів в сільській місцевості як національних.

При цьому визнати пропонований Державний департамент земельних ресурсів Міністерства аграрної політики України єдиним спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин стосовно земель сільськогосподарського призначення, а роботи з проведення землеустрою на національному і регіональних рівнях, усіх сільських територій, землеволодінь та землекористувань визнати першочерговими в системі заходів з подальшого здійснення (виправлення помилок) земельної реформи.

Розпитувала Ольга ЛУК'ЯНОВА



 
© 2024 kovaliv.kiev.ua. Всі права захищено.
© 2008 Копіювання тексту без вказання лінку на орігінал - заборенено!