Персональна сторінка Коваліва Олександера Івановича
Головна Істина Спогади Продавати чи почекати?
Продавати чи почекати? PDF Друкувати Електронна адреса
Істина - Спогади
Написав Oleksander Kovaliv   
Вівторок, 14 липня 2015 17:30

«Проблеми завершення земельної реформи в Україні», чи - звершення...

 

Преамбулу (своєрідну увертюру) до статті у вигляді справедливого інтерв’ю під назвою: «Уповільнена хода земельної реформи» - «Дзеркало тижня. Україна» № 24 від 3 липня 2015 року із відомим й знаменитим академіком НААН України Леонідом НОВАКОВСЬКИМ, під чиїм керівництвом вийшло три редакції Земельного кодексу України, Володимир Чопенко виконав так:

«За чверть віку, відколи Верховна Рада проголосила початок земельної реформи, було і прискорення, і гальмування. Одна з найскладніших суспільних змін після набуття Україною незалежності то збочувала із путівця на узбіччя, то знову вирулювала на твердь. Тому цей шлях всіяний як позитивними віхами, так і негативними.

 

Здобутком земельної реформи можна вважати безпрецедентну соціальну акцію — безоплатну передачу у власність селян майже 30 млн. га землі. Вартість її навіть за сучасним нормативним грошовим оцінюванням перевищує 950 млрд. грн. Водночас вигулькнули серйозні проблеми з охороною земельного фонду, який подрібнили на парцели. Ми остаточно знівелювали сівозміни, втратили рубежі та елементи контурно-меліоративної організації території. Ще й всучили у приватне користування 5 млн. га малопродуктивних, надміру еродованих і деградованих угідь замість того, щоб вилучити їх з активного сільськогосподарського обігу та законсервувати.

 

Найсерйозніший соціальний негатив: селяни позбавлені права одержувати адекватну винагороду (орендну плату) за здачу власних наділів в оренду. Її розмір надміру мізерний — у межах 3%. Тоді як ставки орендної плати за нерухоме майно — будівлі, споруди, приміщення, земельні ділянки у межах населених пунктів — за останні роки істотно зросли. Та й Закон України "Про оренду землі" передбачає значно вищу стелю — до 12% її вартості.

 

Попри квапливість чиновників запровадити ринок ріллі, шлях до нього буде тернистим. Не лише через соціальну складову, а й через відсутність ґрунтовної законодавчої бази.»

 

 

Згадуючи пройдений етап новітніх земельних реформувань в незалежній Україні, почав перечитувати свої статті, зокрема окремі в Урядовому кур’єрі:

 

1993  «Приватизація землі – не самоціль...»

1996  Землю використовувати раціонально

2001  Хто реформує, а хто гальмує

 

2002  Земельна рента, або як забезпечити соціально-економічний розвиток через державну регуляторну політику щодо землі та її природних ресурсів

 

2003  Ринок землі чи ринкові земельні відносини

 

2004  Продавати чи почекати?

 

2005  У кого земля - у того влада !

 

2009  Болючий ювілей земельної реформи

 

2011  "У кого земля - в того влада !"

          "Дебет-кредит" земельних інтересів

 

2014  Повноваження ресурсами приростають

2015  Конституція оминула чорноземи

 

При цьому вважав і вважаю, що ми бачимо вихід з існуючого стану, - лише в комплексному розв’язання наявних проблем з позиції національних, державних, місцевих, приватних та інших інтересів.

 

До-речі завтра (15 липня 2015 р. 14 год.) буде проходити круглий стіл на тему: «Проблеми завершення земельної реформи в Україні» в Національній академії аграрних наук України (м. Київ, НААН, вул. Васильківська, 37, конференц-зал, 2-ий поверх).

 

Я підготував проект: «П’ять тезисних пунктів узгоджених позицій Інституту агроекології і природокористування  НААН, а саме: 

 

1.    Щоб вести розмову про завершення земельної реформи, ми маємо чітко уявляти, якою є кінцева мета досягнення земельної реформи, - фактично аграрної, і що ми повинні, хочемо і можемо одержати в кінцевому варіанті. Натомість, лунає багато розмов про завершення земельної реформи шляхом впровадження ринку родючих земель.

 

2.    Відсутність приватних сімейних фермерських господарств (мають займати не менше 50 відсотків ріллі в державі), які погосподарювавши неменше 10 років на власній землі і можуть прийняти виважене рішення про відчуження (продаж) свого господарства разом із землею, а також фактичне: різке скорочення робочих місць; деградація сільської поселенської мережі та опустелювання ряду територій, зменшення поголів'я худоби; монокультурність виробництва (зернові-олійні); зниження родючості ґрунтів через інтенсивність обробітку та неконтрольоване застосування хімікатів; не внесення органічних добрив на поля і т. д, дає нам підстави вважати передчасним запровадження пропонованого ринку родючих земель як начебто завершального етапу земельної реформи в Україні.

 

3.    Тому спочатку необхідно в процесі науково-обґрунтованого землеустрою і землевпорядкування виправити допущені помилки і упущення та, перш за все, сконцентрувати увагу на формуванні в агроландшафтах економічно, екологічно і соціально ефективних землеволодінь, а саме: - понад 250 тис. приватних сімейних селянських (фермерських) господарств (родові, сімейні маєтки, які створюють молоді сім’ї), заснованих на особистій праці сім’ї як основи життєдіяльності людини в гармонії із навколишнім середовищем (на площі біля 10 млн. га малих масивів орних земель і 4-5 млн. га інших угідь), а також близько 5 тис. спеціалізованих селозберігаючих господарств різної форми господарювання і напрямків (переважно з найманими працівниками) загальною площею близько 10 млн. га високо цінних й високотоварних великих масивів ріллі.

 

4.    В державі необхідно негайно прийняти відповідні нормативно-правові акти, які б були обов’язковими до виконання, і які б забезпечили в процесі науково-обґрунтованого землеустрою і землевпорядкування, також одночасно, удосконалення структури земельних угідь і напрямів господарської діяльності та збалансоване співвідношення між земельними угіддями, дотримуючись екологічної безпеки і рівноваги території в екосистемах.

 

Для цього необхідно:

·   зменшити площу орних земель за рахунок ерозійно-небезпечних, деградованих, малопродуктивних і техногенно-забруднених сільськогосподарських угідь, заплав і прибережних захисних смуг водних об'єктів (на 5 млн. га), збільшивши площі: сіножатей, пасовищ, лісів, полезахисних лісових смуг та інших захисних насаджень, водоймищ тощо, відповідно до науково обґрунтованих показників з урахуванням регіональних особливостей і природно-кліматичних умов;

-    розширити ареал наявних територій та об'єктів природно-заповідного фонду (1,2 млн. га), створити умови для формування екомережі;

·     прописати регламенти екологічно збалансованих технологій землекористування, у тому числі спрямовані на розвиток органічного сільськогосподарського виробництва тощо.

 

Лише за таких умов можливо забезпечити, також, виконання Національного плану дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелюванням, концепцію якого схвалено Кабінетом Міністрів України від 22 жовтня 2014 року.

 

5.    Для практичного здійснення відповідного науково-обґрунтованого землеустрою і землевпорядкування на місцевому рівні по всій державі та впровадження відповідних заходів, включаючи фінансування, необхідно утворити, в межах існуючої штатної чисельності різноманітних підрозділів виконавчої влади, дієву позавідомчу Національну земельну установу України з питань основного національного багатства (землі та її природних ресурсів), що перебуває під особливою охороною держави. В її функції мають входити такі три основні складові:

 

-  Національна кадастрово-реєстраційна система основного національного багатства України;

 

Національний фонд реформування і розвитку земельних відносин і природокористування в частині національних інтересів України;

 

Національний уповноважений орган моніторингу й контролю за використанням і охороною земель з позиції національних інтересів України.

 

Запровадивши позавідомчу Національну земельну установу України, сформувавши ефективні та раціональні землекористування і удосконаливши структуру земельних угідь можливо говорити про  завершення земельної реформи та впровадження ринку родючих земель.

 

Останнє оновлення на Понеділок, 20 липня 2015 12:51
 
© 2024 kovaliv.kiev.ua. Всі права захищено.
© 2008 Копіювання тексту без вказання лінку на орігінал - заборенено!